Friday, September 10, 2010

Culturele Woensdag 08.09.2010

Afgelopen woensdag was ik gastspreker voor de culturele woensdagen op de HKU. Ik moest de eerste en tweede jaars van Architectuur enthousiast maken om te gaan bloggen. Zij zijn vanaf nu verplicht om over elke culturele woensdag een blog te plaatsten op hun eigen ontworpen blog. Naar mijn verbazing was er niemand die al aan het bloggen was. Ik hoop door mij en de aanzet van de culturele woensdag dat ze het bloggen leuk, handig en interessant gaan vinden. Ik ben zelf ook heel benieuwd naar hun blogs!

Het thema van de eerste culturele woensdag was barrière. Met een groepje mochten we een barrière bedenken en uitvoeren in de openbare ruimte. Met mijn groepje bedachten we; Hoe vriendelijkheid een barrière kan worden.
Wij waren o.a. geïnspireerd door de reclames van SIRE; Onbewust Asocialer



Op het centraal station in Utrecht hadden we een bankje huiselijker gemaakt door een paar kussentjes en een grote oma lamp. Klasgenoot Kirsten nam plaats op het bankje, trok haar schoenen uit en vermaakte zich met een kopje koffie en een koekje. De mensen naast haar keken ongemakkelijk. Vooral als ze vriendelijk een koekje aanbood. Een aantal minuten later schoof een medewerker van de NS bij haar aan. Kirsten en hij genoten samen van de koffie met een koekje. Vanaf nu pas zag je de mensen dichterbij komen en lachten ze Kirsten meer toe. Door reacties van de mensen om haar heen vast te leggen zag je na afloop hoe mensen leven als een kudde. Als er een over de dam is, volgen er meer.



Een voorbeeld van een kunstenares die barrieres doorbreekt is Marina Abramovic. Ik heb haar afgelopen mei in de MOMA te New York in levende lijve gezien. Met haar optreden The Artist Is Present liet zij bezoekers de mogelijkheid geven om zo lang mogelijk zwijgend tegenover haar plaats te nemen.



MOMA New York mei 2010

1 comment:

  1. great initiative, Melanie! and funny idea...interresting social psychology experiment..That NS man (veiligheid en security..) came to check it out! (a bomb?...dat amg jij niet doen, hoor..)Maybe people thought she had bought these objects and put them next to her, so they did'nt get it what is was really about...
    Well done!

    ReplyDelete